Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2025-09-04 22:21:05

MSPO 2025: Sześć umów modernizacyjnych za 1,585 mld PLN

     Podczas trzeciego dnia XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, tj. 4 września br. Agencja Uzbrojenia zawarła 6 umów o łącznej wartości 1,585 mld PLN dotyczących modernizacji technicznej Wojska Polskiego. Dotyczyły one: modernizacji 6 radarów NUR-12ME i 3 NUR-12M (wartość wraz opcją 806 mln PLN brutto), dostaw bomb lotniczych GBU-39/B (wartość ok. 540 mln PLN), dostaw trotylu i ładunków wybuchowych dla wojsk inżynieryjnych (wartość ok. 93 mln PLN), dostaw dwóch zestawów kontenerów SAPF (ang. Special Access Program Facility) do zabezpieczenia lotów samolotów F-35 (wartość ok. 66 mln PLN), dostaw ponad 600 min przeciwburtowych MPB-ZN (wartość ok. 41 mln PLN) oraz dostaw 5 torped treningowych zwalczania okrętów podwodnych MU-90PDT (wartość ok. 39 mln PLN).

MSPO-2025-Fot. PGZ

Zawarta dziś umowa na modernizację stacji radiolkacyjnych NUR-12ME i NUR-12M pozwoli na zastosowanie w nich technologii opracowanych na potrzeby najnowszych mobilnych radarów dalekiego zasięgu Warta (na zdjęciu w tle demonstrator tego radaru). Fot. PGZ S.A.

Modernizacja radarów NUR-12ME i NUR-12M

  Za najważniejszą podpisaną dziś przez Agencję Uzbrojenia umowę modernizacyjną należy uznać kontrakt zawarty z PIT-RADWAR S.A. dotyczący modernizacji 9 stacji radiolokacyjnych dalekiego zasięgu, w tym 6 kpl. radarów NUR-12ME do wersji NUR-12MEP w ramach zamówienia gwarantowanego i 3 kpl. radarów NUR-12M do wersji NUR-12MP w ramach zamówienia opcjonalnego. Wartość całej umowy wyniosła ok. 806 mln zł brutto, w tym 562,7 mln PLN dla zamówienia gwarantowanego i 243,5 mln dla zamówienia opcjonalnego. Prace modernizacyjne mają rozpocząć się w 2025 roku, a ich zakończenie przewidziane jest w 2032 roku dla radarów NUR-12ME i w 2035 roku dla radarów NUR-12M.

  Zakres modernizacji obejmuje zmianę systemu sondowania, sposobu obróbki sygnału echa radarowego oraz szkolenie operatorów, instruktorów i obsług remontowo-naprawczych. Stacje radiolokacyjne NUR-12M, NUR-12ME po modernizacji będą pracowały w oparciu o rozproszony nadajnik półprzewodnikowy (półaktywna antena z modułami nadawczo-odbiorczymi w wierszach antenowych) z elektronicznym sterowaniem położeniem i kształtem charakterystyk nadawczych i odbiorczych w płaszczyźnie elewacji. Nowy system nadawczy zapewni niski poziom emisji zakłóceń pozapasmowych, zgodnie z wymaganiami zawartymi w Regulaminie Radiokomunikacyjnym (RR – Radio Regulations) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU – International Telecommunication Union).

  Dzięki modernizacji stacje radiolokacyjne NUR-12M i NUR-12ME zyskają możliwość wykrywania, śledzenia i klasyfikacji obiektów powietrznych z własnym napędem ABT (air breathing target), wykrywania, śledzenia oraz określenia obszarów startu i upadku taktycznych rakiet balistycznych (TBM), wykrywania pocisków typu ARM (Anti Radiation Missile) samonaprowadzających się na promieniowanie elektromagnetyczne emitowane przez radar, wykrywania bezzałogowych statków powietrznych (BSP) i śmigłowców w zawisie, identyfikacji IFF „swój-obcy” w systemie MARK XIIA z modem S, przekazywania danych do systemów zbioru i opracowywania informacji radiolokacyjnej.

NUR-12_Fot. 8.bat. radiotechniczny

Stacje radiolokacyjne NUR-12 wyprodukowano w liczbie 7 sztuk w latach 1996-2001. Przeszły one modernizację do wersji NUR-12ME w latach 2007-2014. Fot. 8. batalion radiotechniczny.

  NUR-12M jest trójwspółrzędnym radarem dalekiego zasięgu przeznaczonym do kontroli obszaru powietrznego. Radary tego typu są umieszczone na stacjonarnych posterunkach radiolokacyjnych BACKBONE. Radar umożliwia wykrywanie obiektów powietrznych, określanie ich współrzędnych (azymut, odległość, wysokość), śledzenie automatyczne tras wybranych obiektów, a także elektroniczną identyfikację w systemie MARK XII A oraz peleng źródeł zakłóceń aktywnych. NUR-12M może przekazywać informację radiolokacyjną do systemów zbioru i opracowywania informacji o sytuacji powietrznej (np. DUNAJ) w formacie danych ASTERIX. Przystosowany jest do pracy w trudnych warunkach meteorologicznych, w czasie stosowania zakłóceń biernych i czynnych, występujących oddzielnie lub łącznie. W ramach modernizacji antena radaru będzie dostosowana do implementacji modułów nadawczo-odbiorczych w wierszach antenowych.

  NUR-12ME jest przewoźnym radarem dalekiego zasięgu przeznaczonym do kontroli obszaru powietrznego. Umożliwia wykrywanie obiektów powietrznych, określanie ich współrzędnych (azymut, odległość, wysokość), śledzenie automatyczne tras wybranych obiektów, a także elektroniczną identyfikację w systemie MARK XII A oraz peleng źródeł zakłóceń aktywnych. Radar może przekazywać informację radiolokacyjną do systemów zbioru i opracowywania informacji o sytuacji powietrznej (np. DUNAJ) w formacie danych ASTERIX. Przystosowany jest do pracy w trudnych warunkach meteorologicznych, w czasie stosowania zakłóceń biernych i czynnych, występujących oddzielnie lub łącznie.

GBU-39/B-Fot.Boeing

Pozyskanie szybujących bomb GBU-39/B to tylko jeden z elemntów uzbrojenia lotniczego zamawianego w ostatnim czasie na potrzeby samolotów bojowych F-35 i F-16. Fot. Boeing.

Dostawy lekkich bomb lotniczych GBU-39/B SDB I

  Drugi dzisiejszy kontrakt został zawarty z rządem Stanów Zjednoczonych  w trybie FMS i dotyczył dostaw szybujących bomb lotniczych GBU-39/B (SDB-I, Small Diameter Bomb) o małym wagomiarze dla samolotów bojowych F-35. Jego wartość wyniosła ok. 120 mln USD netto (ok. 540 mln PLN brutto). Bomby mają zostać dostarczone do 2028 roku. Bomby GBU-39/B charakteryzują się niewielką masą, na poziomie ok. 130 kg, w tym ok. 93 kg głowicy bojowej oraz długością 1,8 m. Tor lotu bomby korygowany jest za pomocą pokładowych systemów nawigacji inercyjnej, uzupełniony o system GPS z modułem przeciwzakłóceniowym. Zasięg szybowania wynosi ponad 100 km osiągając przy tym wysoką dokładność rażenia celu na poziomie kilku metrów. Nosicielami tych bomb będą mogły być także samoloty F-16V. Zgodę amerykańskiego Departamentu Stanu na zakup 1400 bomb GBU-39/B Polska uzyskała 21 maja 2025 roku. Przy takim zakresie polskie zapytanie zostało wycenione na maksymalnie 180 mln USD netto. Można zatem szacować, że zwarta umowa dotyczy zakupu ok. 900-1000 bomb.

Dostawy trotylu i ładunków wybuchowych

  Trzeci dzisiejszy kontrakt został zawarty z firmą NITRO-CHEM S.A. Dotyczy on dostawy do 2028 roku trotylu i ładunków wybuchowych dla wojsk inżynieryjnych za kwotę ok. 93 mln PLN brutto. Szczegóły tego zamówienia nie zostały ujawnione.

Dostawy dwóch zestawów kontenerów SAPF

  Czwarta umowa podpisana ze spółką CONTOUR Advanced System BV, dotyczy dostawy dwóch zestawów kontenerów SAPF (ang. Special Access Program Facility) na potrzeby planowania i zabezpieczenia operacji oraz misji wielozadaniowych samolotów F-35, realizowanych m.in. z drogowych odcinków lotniskowych (DOL). Jej wartość wyniosła ok. 66 mln zł brutto, dostawy kontenerów maja zostać wykonane do końca 2028 roku.

  Zestaw kontenerów SAPF przeznaczony jest do organizacji i rozwijania w warunkach polowych strefy SAPF, przeznaczonej do przetwarzania informacji niejawnych programu F-35 o klauzuli SECRET/SAR oraz zabezpieczenia miejsc pracy dla zespołów planowania zadań dla samolotów F-35 i realizacji procesu debriefingu.

  W skład każdego zestawu wchodzi 7 kontenerów, w tym: serwerownie systemów jawnych, niejawnych i kontenery operacyjne do planowania misji i odprawy pilotów.

Mina MPB-ZN Fot. Belma

Mina przeciwburtowa z zapalnikiem niekontaktowym MPB-ZN. Fot. BZE „BELMA” S.A.

Dostawy przeciwburtowych min MPB-ZN

  Piąta umowa, której wykonawcą będą Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne „BELMA” S.A. dotyczy dostawy ponad 600 polskich min przeciwburtowych z zapalnikiem niekontaktowym MPB-ZN. Jej wartość została określona na kwotę ok. 41 mln PLN brutto, a dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2025-2026.

  Mina przeciwburtowa z zapalnikiem niekontaktowym MPB-ZN przeznaczona jest do eliminowania z pola walki wozów bojowych i środków transportowych poprzez rażenie bocznych części tych pojazdów. Mina przewidziana jest do uzupełniania i zwiększania efektywności różnego typu zapór inżynieryjnych, zwłaszcza tam, gdzie użycie innych min jest utrudnione lub niecelowe (drogi leśne, przełęcze górskie, tereny zurbanizowane z nawierzchnią utwardzoną). Zapalnik o działaniu niekontaktowy umożliwia zdalne wykrywanie zbliżających sią celów za pomocą czujnika akustycznego, a następnie gdy obrys celu przecina oś czujnika termalnego powoduje detonację ładunku. Mina likwiduje się samoczynnie po upływie nastawionego czasu, jeżeli wcześniej nie pojawił się cel.

Dostawa torped treningowych MU-90PDT

  Ostatnia dzisiejsza umowa zawarta przez Agencję Uzbrojenia dotyczy nabycia 5 torped treningowych MU-90PDT wraz z pakietem logistycznym. Jej wykonawcą będzie firma MEGMAR Logistics & Consulting Sp. z o.o., a realizację dostaw zaplanowano w terminie do końca pierwszego kwartału 2028 roku. Wartość kontraktu wynosi ok. 39 mln PLN brutto.

  Pozyskane torpedy treningowe będą wykorzystywane do szkolenia załóg okrętów OORP Gen. K. Pułaski i Gen. T. Kościuszko, a także załóg śmigłowców SH-2G i AW-101, a w przyszłości również i fregat wielozadaniowych Miecznik w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ZOP).

  Zamówione torpedy będą adekwatne do posiadanego bojowego ich wariantu MU-90. Ich nabycie pozwoli na prowadzenie szkolenia w sposób efektywny kosztowo.

(TD z wykorzystaniem komunikatów Agencji Uzbrojenia)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Zgoda na zakup usług wsparcia eksploatacji polskich F-35A

Zgoda na zakup usług wsparcia eksploatacji polskich F-35A

Amerykańskiej agencji ds. współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała 26 sierpnia br. o udzieleniu przez Departame...

więcej polecanych artykułów