2025-05-22 12:11:55
Bomby od Boeinga dla polskiego lotnictwa taktycznego
Amerykańska agencja DSCA upubliczniła 21 maja br. komunikat o zgodzie Departamentu Stanu na potencjalną sprzedaż do Polski korygowanych bomb lekkich GBU-39/B SDB-I (Small Diameter Bomb) wraz z dodatkowymi elementami.
16 bomb GBU-39/B SDB-I podwieszone tylko pod jednym samolotem bojowym, w tym przypadku szturmowym A-10A Warthog II. fot. USAF
Wartość potencjalnej transakcji wynieść może do 180 mln USD netto (676 mln PLN netto), a w jej skład, zgodnie z polskim zapytaniem, wejść może 1400 bomb GBU-39/B (SDB-I), cztery bomby ćwiczebne GBU-39 (T-1)/B oraz m.in. bomby treningowe GBU-39, elementy, bomb, kontenery, sprzęt diagnostyczny, części zamienne, oprogramowanie, publikacje, szkolenie personelu. Wykonawcą zlecenia, po jego szczegółowych negocjacjach i zatwierdzeniu dokumentów zakupowych (w całości lub części zapytania) będą zakłady Boeing.
Bomba GBU-39/B to lekki środek rażenia, o masie 130 kg (masa głowicy 93 kg), długości 1,8 m i średnicy ledwie 19 cm. Bomba w locie do celu korygowana jest poprzez układ nawigacji oparty o GPS/INS (satelitarna/inercyjna, wyposażona przy tym w wojskowy moduł przeciwzakłóceniowy). Maksymalny zasięg szybowania bomby przy optymalnych warunkach zrzutu sięgać ma ponad 100 km. W polskich warunkach bomby SDB-I przenosić mogą lub będą mogły po integracji samoloty bojowe F-16C/D i F-35A (osiem bomb w komorze wewnętrznej). GBU-39/B wykorzystywane są w wojnie za naszą wschodnią granicą przez ukraińskie MiG-29 i Su-27.
Dotychczas polskie lotnictwo bojowe nie wykorzystywało bomb GBU-39/B. Tego typu środki bojowe, w liczbie słownie dwóch, pojawiły się przy okazji wyceny pakietu modernizacyjnego dla F-16. W założeniu i odróżnieniu od cięższych bomb korygowanych, SDB-I pozwalają na precyzyjne rażenie dużej liczby celów przez jedną platformę lotniczą (cztery bomby przenoszone na jednym pylonie).
(MC)