2014-06-28 14:35:50
Zamówienie na Rosomaki-WRT
25 czerwca br. poinformowano o umowie Inspektoratu Uzbrojenia z Wojskowymi Zakładami Mechanicznymi z Siemianowic Śląskich dotyczącą budowy drugiego prototypowego Rosomaka-WRT (Wóz Rozpoznania Technicznego) oraz dostawy kolejnych 33 pojazdów.
Rosomak-WRT, tak jak kilka innych wersji specjalistycznych ma już za sobą kilkuletnią historię. Ostatecznie udało się znaleźć rozwiązanie pomiędzy tym co można zamontować na KTO, a tym czego oczekiwano. Na zdjęciu wóz z MSPO 2011. fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny
Łączna wartość zlecenia to 233,5 miliona PLN brutto. Postępowanie prowadzono w ramach negocjacji z jednym oferentem, prawa własności do wersji Rosomak-WRT należą do jednego podmiotu – WZM S.A. (podwykonawca to WZMot S.A. w Poznaniu).
Pierwszy prototyp Rosomaka-WRT powstał na zlecenie resortu obrony w ramach podpisanej z WZMS umowy na pracę rozwojową z dnia 28 września 2009 roku. W jej ramach zbudowano pierwszy prototyp pojazdu (wojsko przekazało do prac Rosomaka w wersji bazowej), prezentowany po raz pierwszy na kieleckim salonie obronnym w 2011 roku. Badania kwalifikacyjne pojazdu spowodowały opracowanie protokołu z uwagami i zaleceniami, wojsko nie było zadowolone z rozwiązań zabudowy specjalistycznej jaka znalazła się na Rosomak-WRT. Producent wprowadził niezbędne zmiany, wojsko także zgodziło się na pewne modyfikacje wymagań. Pierwszy WRT przebudowano i zaprezentowano w kwietniu bieżącego roku. W czerwcu natomiast, prototypowy Rosomak-WRT trafił na badania kwalifikacyjne na poligon w Orzyszu, gdzie był sprawdzany w ramach ćwiczeń 17. Brygady Zmechanizowanej (ćwiczenia Gepard). Określenie „drugi pototyp” nie oznacza przebudowy kolejnego KTO Rosomak do tego celu, ale dla przejrzystości, tak nazwano prace przy „pierwszym prototypie”.
W ramach umowy wojsko ze swoich zasobów przekaże (takie było założenie jeszcze w styczniu 2014 roku) 33 podwozia bazowe KTO Rosomak, które zostaną przebudowane na kolejną wersję specjalistyczną KTO Rosomak. Do tej pory takie miano można nadać wozom ewakuacji medycznej, przeznaczonym do szkolenia kierowców, rozpoznawczo-dozorowym (Wielosensorowy System Rozpoznania i Dozorowania), czy z pewnymi ograniczeniami transporterom przeciwpancernych zestawów Spike-LR, czy pojazdom z obrotnicami strzeleckimi (dla misji w Czadzie i Afganistanie).
Rosomak-WRT to element podstawowego technicznego zabezpieczenia pododdziałów zmotoryzowanych, bardziej zaawansowany będzie Wóz Pomocy Technicznej, czyli Rosomak-WPT. WRT to „karetka” mająca w swoim składzie załogę i specjalistów (dowódca, kierowca, dwóch mechaników) oraz odpowiednie wyposażenie: żuraw o udźwigu 1 tony, pokładowy i wynośny agregat prądotwórczy, podnośniki-poduszki wysokociśnieniowe, aparaturę do spawania elektrycznego i gazowego oraz cięcia gazowego, osuszacz, narzędzia do napraw, wyposażenie diagnostyczne, namiot remontowy. Wóz wypełni także zadania rozpoznania inżynieryjnego, jako uzbrojenie otrzymał bezzałogowe stanowisko ZSMU-1276 C1 Kobuz z 7,62-mm UKM-2000C. Pasywną osłonę zapewniają wyrzutnie granatów dymnych (12 sztuk) współpracujące z systemem ostrzegania przed opromieniowaniem SSP-1C Obra-3. Rosomak-WRT nie będzie się zajmował ewakuacją uszkodzonych transporterów, tym zajmą się specjalne ciągniki.
(MC)