2017-07-18 14:07:54
Nowy przetarg na samochody terenowe Mustang
W dniu 18 lipca br. Inspektorat Uzbrojenia (IU) opublikował informację o rozpoczęciu nowego postępowania publicznego na dostawę samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności kr. Mustang. W ramach zamówienia w latach 2019-2022 planuje się dostawy 913 sztuk pojazdów, w tym 872 w wersji nieopancerzonej i 41 w wersji opancerzonej. Dodatkowo, IU przewiduje możliwość udzielania zamówień opcjonalnych. Przewiduje się, że dostawy w ramach prawa opcji mogą być zrealizowane w latach 2019-2026 i dotyczyć maksymalnie 2787 szt. pojazdów w wersji nieopancerzonej. Opcjonalnych dostaw pojazdów w wersji opancerzonej nie przewidziano. W opublikowanym zakresie, wymagania taktyczno-techniczne zamawianych pojazdów nie uległy zmianie w stosunku do poprzedniego postępowania, prowadzonego od lipca 2015 roku do czerwca br. i zakończonego unieważnieniem. Wprowadzono natomiast nowe kryterium oceny ofert.
W poprzednim postepowaniu na samochody kr. Mustang wpłynęła tylko jedna oferta ostateczna złożona przez wspólnie ubiegających się o zamówienie wykonawców tj.: PGZ S.A. oraz WZM S.A. W ofercie zaproponowano dostawę samochodów marki Ford Ranger. Fot. WZM S.A.
Postepowanie prowadzone będzie zgodnie przepisami Prawa zamówień publicznych w procedurze ograniczonej.
Oferty wykonawców będą oceniane według pięciu kryteriów, czterech jak w poprzednim postępowaniu (zmieniono tylko wagi): cena (waga 60 pkt), okres gwarancji (waga 5 pkt), prześwit pojazdu mierzony zgodnie z PN-ISO-612:2006 (waga 10 pkt), masowy wskaźnik mocy określony zgodnie z PN-S-02014:1994 (waga 10 pkt) oraz jednego nowego kryterium – „Pojazd jednobryłowy (rozwiązanie fabryczne producenta pojazdu bazowego)” (waga 15 pkt). Oferenci mają czas na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w terminie do dnia 4 września 2017 roku.
Zamawiający wymaga wykonania zamówienia w części gwarantowanej od dnia zawarcia umowy do dnia 31 października 2022 roku w odniesieniu do samochodów w wersji nieopancerzonej i do dnia 29 października 2021 roku w odniesieniu do samochodów w wersji opancerzonej oraz w części zamówienia przewidzianego w ramach prawa opcji od dnia zawarcia umowy do dnia 30 października 2026 roku (w odniesieniu do samochodów w wersji nieopancerzonej).
Zamawiane samochody w wersji nieopancerzonej powinny posiadać dopuszczalną masę całkowitą (DMC) nieprzekraczającą 3500 kg i ładowność nie mniejszą niż 1000 kg oraz pozwalać na przewóz 8 osób plus kierowca. W wersji opancerzonej samochód powinien pozwalać na przewóz do 4 osób plus kierowca i posiadać ładowność co najmniej 600 kg.
Samochody w wersji opancerzonej powinny ponadto posiadać opancerzenie wraz z szybami kuloodpornymi zapewniające poziom ochrony w zakresie kuloodporności nie mniejszy niż 1 według STANAG-4569, Aneks A, natomiast w zakresie odporności na detonację poziom ochrony nie mniejszy niż 1 według STANAG-4569, Aneks B. Pojazd w tej wersji powinien posiadać koła wyposażone we wkładki umożliwiające jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat).
Ponadto obie wersje samochodów powinny:
- posiadać silnik o zapłonie samoczynnym, o masowym wskaźniku mocy określonym zgodnie z PN-S-02014:1994 nie mniejszym niż 35 kW/t,
- być przystosowane do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m (bez przygotowania pojazdu) oraz nie mniej niż 0,65 m (z przygotowaniem),
- być zunifikowane pod względem układów przeniesienia mocy, osprzętu, wyposażenia, rozmieszczenia elementów sterowania, tablic przyrządów kontrolnych, aparatury kontrolno-pomiarowej oraz przyłączy instalacji elektrycznej,
- być wyposażone w wyciągarkę o sile uciągu nie mniejszej niż 100 procent DMC i linę długości nie mniejszej niż 25 m.
Zadanie związane z pozyskaniem nowych pojazdów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności realizowane jest w ramach Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2017-2022, poza priorytetowymi programami operacyjnymi. Faza analityczno-koncepcyjna tego zadania rozpoczęła się w 2013 roku i w tym samym roku, w miesiącach czerwiec-wrzesień przeprowadzono procedurę dialogu technicznego, w której uczestniczyło aż dwadzieścia podmiotów prezentujących szeroką gamę pojazdów, począwszy od lekkich samochodów terenowych po większe pojazdy opancerzone i minoodporne. Wniosek w sprawie pozyskania pojazdów Minister Obrony Narodowej zatwierdził w dniu 13 marca tego roku.
Pierwsze, unieważnione postępowanie prowadzono zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych w trybie negocjacji w latach 2015-2017. Dotyczyło ono pozyskania w latach 2017-2022 łącznie 882 sztuk pojazdów, w tym 841 w wersji nieopancerzonej i 41 w wersji opancerzonej. Oferty wstępne złożyło 7 wykonawców, ofertę ostateczną tylko jeden - Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. z siedzibą w Radomiu oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z siedzibą w Poznaniu, jako wspólnie ubiegający się o zamówienie. Przyczyną unieważnienia było przekroczenie przez jedyną złożoną ofertę kwoty, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W treści złożonej oferty zadeklarowano wykonanie zamówienia za 2058 mln PLN, natomiast Inspektorat Uzbrojenia zamierzał przeznaczyć na jego sfinansowanie kwotę 232 mln PLN.
(TD)