Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2024-09-05 09:51:52

MSPO 2024: Premiera stacji radiolokacyjnej Sajna

     Podczas odbywającego się w Kielcach XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego firma PIT-RADWAR S.A. po raz pierwszy zaprezentowała publicznie prototyp Radaru Wielofunkcyjnego Kierowania Ogniem (RWKO) Sajna. Został on opracowany na podstawie pracy rozwojowej zleconej w grudniu 2012 roku i ma być podstawowym sensorem systemu naziemnej obrony powietrznej krótkiego zasięgu kr. Narew. Jego rolą będzie zarówno wykrywanie, identyfikacja i śledzenie obiektów, jak i wstępne naprowadzanie na nie przeciwlotniczych pocisków rakietowych. Obecnie trwają badania wstępne radaru, po których musi on jeszcze przejść badania kwalifikacyjne, których pozytywny wynik będzie determinował możliwość zawarcia przez Agencję Uzbrojenia umowy na dostawy.

Sajna-PIT-RADWAR

Potencjalne potrzeby Wojska Polskiego mogą dotyczyć zamówienia co najmniej 46 egzemplarzy RWKO Sajna (po dwa dla każdej z 23 baterii Narew). Fot. PIT-RADWAR S.A. 

  Opracowanie RWKO Sajna zlecono w ramach ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) konkursu nr 3/2012 na wykonanie projektów w zakresie badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. W jego rezultacie z Konsorcjum w składzie: BUMAR Elektronika S.A. (obecnie PIT-RADWAR S.A.) – lider, Politechnika Warszawska i Wojskowa Akademia Techniczna, 19 grudnia 2012 roku podpisało umowę nr DOBR/0040/R/ID1/2012/03 na realizację projektu rozwojowego pn. „Opracowanie prototypu radaru wielofunkcyjnego kierowania ogniem ze skanowaniem fazowym wiązki w dwóch płaszczyznach dla zestawu rakietowego OP krótkiego zasięgu (ZROP-KZ), kryptonim NAREW”. Początkową wartość projektu ustalono na 65 mln PLN, w tym 64,95 mln PLN dofinansowania ze środków NCBR, a pierwotny termin zakończenia projektu wyznaczono na 18 grudnia 2017 roku. Ostatecznie, po wielu zmianach w projekcie termin jego zakończenia przesunięto na 2024 rok, a wartość zwiększono do 125,5 mln PLN, w tym 120,1 mln PLN dofinansowania ze środków NCBR.

  RWKO Sajna przeznaczony jest do wykrywania, wskazywania i wstępnego naprowadzania środków ogniowych w zestawach rakietowych obrony powietrznej krótkiego zasięgu, w szczególności planowanych do pozyskania w ramach programu Narew. Sajna jest radarem wielozadaniowym o wszechstronnych możliwościach i zastosowaniach, posiadającym zdolność wykrywania i śledzenia typowych zagrożeń powietrznych jak samoloty bojowe i śmigłowce, bezpilotowe statki powietrzne, rakiety kierowane i niekierowane, pociski balistyczne krótkiego zasięgu, a także artyleryjskie i moździerzowe.

  RWKO może pracować w kilku trybach pracy dopasowanych do realizowanych zadań. Tryby z dookólnym przeszukiwaniem przestrzeni wykorzystują mechaniczne obroty anteny oraz programowalne w czasie rzeczywistym, elektroniczne skanowanie przestrzeni. W trybie pracy sektorowej Sajna pracuje z nieruchomą anteną oraz elektronicznym przeszukiwaniem przestrzeni w szerokim sektorze azymutalno-elewacyjnym. Realizowane tryby pracy pozwalają na efektywne wykorzystanie potencjału radaru i optymalny dobór sposobu przeszukania przestrzeni do specyficznych uwarunkowań rejonu rozwinięcia i realizowanych funkcji wykrywania, śledzenia, identyfikacji, klasyfikacji, śledzenia ze wskazania, naprowadzania środków ogniowych oraz oceny skuteczności ich oddziaływania.

  W RWKO Sajna zastosowano liczne innowacyjne rozwiązania techniczne, które pozwoliły na uzyskanie wszystkich wymaganych parametrów, w szczególności: zasięgów wykrywania i śledzenia celów, w tym celów niskolecących, filtracji zakłóceń aktywnych i biernych, dokładności pomiaru współrzędnych celów, wysokiej rozróżnialności i niezawodności, a także krótkich czasów osiągnięcia gotowości do pracy i wysokiej mobilności.

  Nowoczesne rozwiązania techniczne w radarze Sajna:

  • antena aktywna (AESA) w technologii GaN, pozwalająca uzyskać wysoką sprawność energetyczną,
  • chłodzenie cieczowe, zapewniające niezawodność układów aktywnych oraz obniżające sygnaturę cieplną anteny,
  • wysoki mobilny maszt, pozwalający na poprawę wykrywania obiektów niskolecących oraz ograniczenie wpływu przeszkód terenowych na działanie radaru,
  • cyfrowe formowanie wiązek, cyfrową syntezę, kodowanie i filtrację dopasowaną sygnałów, które stanowią podstawowe środki pozwalające na pracę w środowisku zakłócanym,
  • specjalizowane środki sprzętowe, metody i sposoby pracy wspierające walkę z zakłóceniami, m.in. panoramiczny odbiornik pelengu zakłóceń, układ kompensacji listków bocznych, zdolności szybkiej adaptacji do warunków pracy i różnorodność dostępnych sygnałów sondujących,
  • estymację współrzędnych z kompensacją wpływu propagacji wielodrogowej,
  • układ śledzenia wielohipotezowego (MHT) i wielomodelowego (IMM) o wysokiej skuteczności,
  • sposoby pracy i metody programowe klasyfikacji celów, pozwalające na podwyższenie skuteczności radaru i zestawu rakietowego,
  • możliwość zdalnego sterowania i nadzorowania pracy radaru.

  Wszystkie podstawowe podzespoły radaru wraz z masztem antenowym, układami rozwijania zestawu, elementami łączności, układami nawigacji, podsystemem zasilania wraz z zespołem prądotwórczym i elementami pomocniczymi zainstalowane są na platformie kontenerowej. Platforma jest przewożona na pojeździe ciężarowym podwozia Jelcz P112.57 (kod producenta P94) z napędem w układzie 10x10 (z dwoma przednimi i piątą osią skrętną) i z opancerzoną kabiną, w której zainstalowane jest stanowisko operatora. Z radarem może współpracować zestaw imitatorów sygnału radiolokacyjnego, których zadaniem jest aktywna ochrona radaru przed rakietami ARM i ograniczenia ryzyka jego obezwładnienia przy utrzymaniu ciągłości pracy. Napęd pojazdu Jelcz P112.57 stanowi silnik MTU 6R1500V40 spełniający normę czystości spalin Euro III, o pojemności 15,6 litra, mocy nominalnej 430 kW przy 1600 obr./min. i o maksymalnym momencie obrotowym 2850 Nm przy 1300 obr./min. Masa całego zestawu, tj. podwozia wraz z platformą kontenerową radaru sięga ok. 40 ton. 

Parametry techniczne

  • Częstotliwość pracy: pasmo C
  • Antena: aktywna 2D z elektronicznie sterowanym położeniem wiązki (ESPW)
  • Zasięg instrumentalny: do 180 km, zależnie od trybu pracy
  • Pokrycie w elewacji: do 70°
  • Pokrycie w azymucie: 360°
  • Czas odświeżania informacji: 2 s
  • System łączności i transmisji danych: radiowy i przewodowy
  • System identyfikacji IFF: Mod 1, 2, 3/A, C (SIF), Mod 5, Mod S
  • Załoga: 3 osoby, możliwość pracy z załogą dwuosobową

  Wśród innych zalet RWKO Sajna można wskazać:

  • wykrywanie celów klasy LSS, czyli o niskiej RCS, poruszających a niskimi prędkościami i na niskich pułapach;
  • wykrywanie i lokalizacja aktywnych stanowisk ogniowych artylerii oraz SRBM w fazie startu;
  • klasyfikacja celów niewspółpracujących wykorzystująca techniki AI;
  • maskowanie i pozoracja w zakresie promieniowania widzialnego, podczerwonego oraz mikrofalowego;
  • wysoka odporność na zakłócenia pasywne lub celowe;
  • krótkie czasy przejścia z pozycji marszowej do bojowej oraz opuszczenia stanowiska pracy;
  • środki zwiększające odporność na atak rakietowymi pociskami przeciwradarowymi (ARM);
  • zdolność współpracy ze zautomatyzowanymi systemami dowodzenia obrony przeciwlotniczej.

(TD z wykorzystaniem informacji prasowej PIT-RADWAR S.A.)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Bliżej polskich pocisków dla Homara-K

Bliżej polskich pocisków dla Homara-K

Kwestia wytwarzania w Polsce korygowanych pocisków rakietowych dla wyrzutni Homar-K (K239 Chunmoo) nabiera prędkości. Nie trzeba mocno udowadniać, ...

więcej polecanych artykułów