Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2024-12-17 13:52:28

Pierwsze „Longi” trafią do wojska

     Reprezentująca skarb państwa Agencja Uzbrojenia podpisała 17 grudnia br. umowę z konsorcjum w składzie Huta Stalowa Wola S.A. i Rosomak S.A. na pozyskanie 80 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak-L z wieżą bezzałogową ZSSW-30.

Propozycja Rosomaka po programie MLU prezentowana podczas MSPO 2022. Fot. Mariusz Cielma

 Podczas uroczystości sygnowania kontraktu w siedzibie MON obecny był wicepremier minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, wiceminister ON Paweł Bejda, szef AU gen. bryg. Artur Kuptel oraz prezes zarządu PGZ S.A. Krzysztof Trofiniak. Zakup jest kolejnym w ostatnich dniach, pośród których wymienić należy nabycie pakietu modernizacyjnego dla samolotów transportowych CASA C-295M, powietrzne bezzałogowce MQ-9B SkyGuardian czy cysterny CD-10s. W swojej wypowiedzi szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział m.in., że w bieżącym roku dotychczas podpisano już blisko 120 umów za łączną kwotę ponad 125 mld PLN.  

 Umową z 17 grudnia br. MON po raz pierwszy zamawia pojazdy w wersji Rosomak-L, czyli po zmianach wprowadzonych w ramach programu Mid-Life Update (MLU). Cała partia, 80 wozów, ma być dostarczona w latach 2027-2028. Podana wartość kontraktu to ok. 4,3 mld PLN brutto. Oczywiście zawartość umowy obejmuje także typowo pakiety logistyczny i szkoleniowy. Za istotną informację należy uznać, że wieża ZSSW-30 osadzona na nabywanych podwoziach będzie uzbrojona w wyrzutnię z ppk Spike. Zamawiający poinformował również, że w przypadku wzrostu zdolności produkcyjnych wytwórcy oraz potrzeb Sił Zbrojnych RP umowa przewiduje możliwość zwiększenia liczby dostarczanych pojazdów.

 Zakup 80 egz. Rosomak-L jest pierwszym dotyczącym wozów z MLU, ale nie pierwszym w 2024 roku obejmującym bojowych (faktycznie kołowych bojowych wozów piechoty) przedstawicieli tego typu. W lipcu za kwotę 2,6 mld PLN zamówiono bowiem 58 klasycznych podwozi z ZSSW-30 z terminem dostawy w latach 2026-2027. Dla pełności obrazu wprowadzania ZSSW-30 (powstaje w ramach konsorcjum HSW S.A. i WB Electronics S.A.) w Siłach Zbrojnych RP należy dodać, że w lipcu 2022 roku AU zamówiła 70 wież ZSSW-30 za kwotę 1,7 mld PLN brutto z terminem realizacji w latach 2023-2027. Te ostatnie zlecenie dotyczyć miało jedynie ZSSW-30, bowiem nośniki pod wieże dotrzeć miały z zasobów wojska.

 Sumując, do końca 2028 roku Wojsko Polskie odebrać powinno 208 Rosomaków z wieżą ZSSW-30. Czy to dużo? Średniorocznie mowa o mniej niż 40 pojazdach rocznie. Przy nie tylko planowaniu, ale tworzeniu dodatkowych brygad zmotoryzowanych, przekazaniu partii przynajmniej kilkudziesięciu bojowych Rosomaków dla Ukrainy, tempo nie może być uznane za satysfakcjonujące, ale być może na tyle realne. Szczególnie biorąc pod uwagę różne czynniki, od finansowych po potrzebę zabezpieczenia możliwości dostaw kolejnych ZSSW-30 pod zapowiadane od miesięcy ponad 150 bwp Borsuk. Wieża ZSSW-30 jest przy tym także proponowana przez partnerów zagranicznych (Hanwha Aerospace) pod równie wypatrywany przez pododdziały zmechanizowane ciężki bojowy wóz piechoty.

 Warto i dodać, że zakup Rosomak-L zapowiadany był przynajmniej od blisko roku. Przede wszystkim mowa była o 174 pojazdach z wieżą ZSSW-30 zintegrowaną z ppk, ale amerykańskim Javelin. Jak widać, przynajmniej na dziś umowa dotyczy około połowy zapowiadanych egzemplarzy i pozostano przy izraelskim systemie Spike. Sam Rosomak-L, prócz odświeżenia wielu elementów (dwie dekady produkcji w Polsce) jest przede wszystkim z dłuższym o blisko pół metra kadłubem, powiększonej do 25,5 tony maksymalnej dopuszczalnej masie i nowym silnikiem, zapowiadano w przeszłości Scania DC13.  

(MC)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
MSPO 2025: Radary Pasywnej Lokacji zamówione

MSPO 2025: Radary Pasywnej Lokacji zamówione

Podczas XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, 2 września br. podpisana została umowa na dostawę Radarów Pasywnej Lokacji (...

więcej polecanych artykułów