2021-04-17 16:25:33
Łabędy podsumowują pierwszy kwartał
Należąca do Grupy PGZ śląska spółka Bumar-Łabędy w komunikacie z 12 kwietnia br. poinformowała o postępach w realizacji umowy na remonty i modyfikację czołgów T-72 prowadzonych na potrzeby Sił Zbrojnych RP.
Podsumowując pierwszy kwartał 2021 roku Bumar-Łabędy poinformował o przekazaniu w tym okresie 15 czołgów T-72M1R do batalionów czołgów wchodzących w skład 19. Brygady Zmechanizowanej (Lublin) i 20. Brygady Zmechanizowanej (Morąg). Spółka planuje przekazanie wojskowym w bieżącym miesiącu jeszcze czterech wozów tego typu.
Uzupełnieniem dla powyższego komunikatu jest informacja o przekazaniu w marcu br. do 9. Brygady Kawalerii Pancernej wyremontowanych dwóch wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3M, w kwietniu br. do grupy tej dołączyć ma jeszcze jeden egzemplarz. Remonty główne i konserwacyjne WZT-2/WZT-3 wynikają z umowy zawartej na lata 2019-2022 pomiędzy konsorcjum wykonawczym (ZM Bumar-Łabędy i WZM Poznań) i 1. Regionalną Bazą Logistyczną.
Remonty i modyfikacja T-72 to efekt umowy z 22 lipca 2019 roku o wartości 1,749 mld PLN obejmującej prace w latach 2019-2025 optymalnie przy 230 czołgach. Zadanie to prowadzą przede wszystkim dwie czołgowe spółki Grupy Kapitałowej PGZ: ZM Bumar-Łabędy i WZM Poznań. Powyższy komunikat stanowi również pewne podsumowanie stanu obecnego programu T-72. Sumując dotychczasowe dostawy należy zakładać, że na koniec kwietnia 2021 roku wojsko odebrać powinno 55 czołgów T-72M1R (8 egz. w 2019, 28 egz. w 2020, 15 egz. w I kwartale 2021 i cztery w kwietniu 2021 roku). Po stosunkowo słabym 2020 roku (planowano przekazanie 46 wozów), obecnie zgodnie z komunikatem ZM Bumar-Łabędy w praktyce mowa o przejmowaniu przez wojsko 4-5 wozów miesięcznie, co powinno przynajmniej teoretycznie pozwolić na zakończenie 2021 roku w ramach całej umowy z łącznie ok. 90 egz. T-72M1R. Ta liczba z kolei wypełnić już powinna obowiązujące zapisy kontraktu. Przypomnijmy, że umowa zakłada przekazanie użytkownikowi w latach 2019-2021 w sumie 89 czołgów (8 egz. w 2019, 46 egz. w 2020 i 35 egz. w 2021 roku).
Modyfikacja T-72M1R obejmuje przede wszystkim instalację celownika termowizyjnego działonowego PCT-72, pasywnych przyrządów noktowizyjnych kierowcy i dowódcy, montaż nowoczesnych radiostacji rodziny PR4G i łączności wewnętrznej, elektryczne odpalanie wozu, odbiornik GPS, nowe gąsienice, kosz wieżowy.
Obecnie blisko 50 czołgów, a wkrótce miejmy nadzieję prawie 90 T-72M1R, przynajmniej pod względem sprzętowym powinno zabezpieczyć potrzeby batalionów czołgów z 19. i 20 BZ. Lubelski batalion tworzony jest od podstaw (w przeszłości w Lublinie stacjonował batalion czołgów, ale nawet w formule skadrowanej mowa o historii sprzed dekady), natomiast pododdział z Morąga jest rozwijany, po okresie skadrowania. W typowych warunkach przejście całego procesu osiągania gotowości przez pododdziały to okres trzech lat.
ZM Bumar-Łabędy poinformował o postępach w programie T-72, komunikat uzupełnia temat wozów zabezpieczenia technicznego, ale głównym wyzwaniem nie jest dobrze znany T-72, ale powstający we współpracy międzynarodowej program Leopard 2PL. Konkretów wiele nie ma, na pewno trudno jednoznacznie wskazać, czy program wszedł w końcu na właściwe realizacyjne tory. W tym temacie za plus jednak należy uznać wskazanie Sebastiana Chwałka na Prezesa Zarządu PGZ S.A., dawno bowiem nie było na tym szczeblu osoby tak zorientowanej w sytuacji (w tym ułomnościach) polskich programów pancernych.
Na koniec warto uzupełnić, że polskie wojska pancerne składają się z 13 batalionów czołgów, zgrupowanych w 9 brygadach pancernych (kawalerii pancernej) i zmechanizowanych. Najliczniejszym sprzętem w liczących etatowo 58 wozów batalionach pozostaje T-72 (pięć batalionów), następnie Leopard 2A4/A5/PL (cztery) i PT-91 Twardy (cztery). Oczywiście bataliony funkcjonują na różnym poziomie ukompletowania i rozwinięcia.
(MC)