2024-04-19 14:20:48
Analizy dotyczące zakupu mostów szturmowych
Agencja Uzbrojenia 19 kwietnia br. poinformowała o rozpoczęciu Wstępnych Konsultacji Rynkowych (WKR) dotyczących możliwości pozyskania mostów szturmowych na podwoziu gąsienicowym MG-20. Zamawiający analizuje zdolności oferentów do dostarczenia 120 kpl. tego typu mostów w latach 2026-2035. Mosty mają być zabudowane na podwoziu gąsienicowym i powinny umożliwiać budowę przeprawy o szerokości do 20 m i mają umożliwiać przejazd czołgom i innym pojazdom wywołującym obciążenie klasy MLC 80/120, czyli MLC 80 dla pojazdów gąsienicowych i MLC 120 dla pojazdów kołowych. Planowany termin przeprowadzenia WKR wyznaczono na okres od 27 maja do 30 czerwca tego roku.
Prototyp mostu szturmowego MG-20 Daglezja-G. Fot. OBRUM Sp. z o.o.
Ponadto zamawiający oczekuje, aby oferowane mosty spełniały m.in. następujące wymagania:
- Opancerzenie mostu powinno stanowić osłonę balistyczną załogi przed skutkiem oddziaływania pocisków broni strzeleckiej, odłamków, pocisków artyleryjskich, granatów ręcznych , bomb i min przeciwpiechotnych , do poziomu V osłonności włącznie, zgodnie ze STANAG 4569 (edycja 3) w zakresie odłamków broni i amunicji strzeleckiej. W przypadku dna kadłuba powinien być zastosowany co najmniej II poziom osłonności.
- Powinna istnieć możliwość ułożenia przęsła na przeszkodzie bez opuszczania kadłuba przez załogę.
- Powinna istnieć możliwość ułożenia przęsła na przeszkodzie oraz poruszania się mostem szturmowym w terenie skażonym.
- Most szturmowy powinien być wyposażony w urządzenie filtrowentylacyjne umożliwiające eksploatację w terenie skażonym bez używania ISOPS.
- Czas ułożenia przęsła nie powinien być dłuższy niż 3 min 30 s bez dołożenia najazdów do przęsła i 20 min. z dołożeniem najazdów.
- Most szturmowy powinien zapewnić przeprawę pod warunkiem, że różnica poziomów obu brzegów przeszkody w miejscu rozkładania mostu nie będzie większa niż 2 m i pochylenie brzegu wzdłuż przeszkody nie będzie przekraczać 50.
- Minimalna prędkość mostu szturmowego po drogach utwardzonych nie powinna być mniejsza niż 45 km/h.
- Zasięg mostu szturmowego po drogach utwardzonych nie powinien być mniejszy niż 300 km.
- Most szturmowy powinien mieć możliwość awaryjnego zdjęcia przęsła z podwozia oraz jego awaryjnego położenia.
- Okres gwarancji - min. 24 miesiące.
Wykonawcy zainteresowani udziałem w WKR mają czas do 17 maja br. na przesłanie do Agencji Uzbrojenia swojego zgłoszenia. WKR to procedura dialogu z wykonawcami zgodna z ustawą Prawo zamówień publicznych której celem jest zebranie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia.
Rozpoczęcie WKR dla mostów szturmowych oznacza prawdopodobnie rezygnację z prowadzonych od 2008 roku prac rozwojowych i wdrożeniowych dotyczących opracowania mostu szturmowego MG-20 Daglezja-G składającego się z podwozia gąsienicowego PMG-20 opartego o wydłużone podwozie czołgu T-72 oraz 20-metrowego przęsła PM-20 o nośności MLC 70/110. Wykonawcą pracy wdrożeniowej o wartości 19,9 mln PLN brutto, zleconej w październiku 2015 roku na wykonanie partii próbnej dwóch egzemplarzy mostów Daglezja-G było konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Ośrodek Badawczo Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o. oraz Zakłady Mechaniczne BUMAR-ŁABĘDY S.A. Wcześniej prototyp wozu został opracowany na podstawie pracy rozwojowej realizowanej w latach 2008-2013 o wartości 17,7 mln PLN. Nie można jednak też wykluczyć, że część rozwiązań opracowanych w ramach projektu na mosty Daglezja-G zostanie wykorzystanych w nowym rozwiązaniu, np. zmodyfikowane przesło PM-20, tylko na nowym podwoziu.
(TD)