Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2023-06-14 17:16:37

Zamówienie na pojazdy Baobab-K z pakietem min

     W Hucie Stalowa Wola S.A 14 czerwca br., z udziałem wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka miało miejsce uroczyste podpisanie umowy na dostawy 24 pojazdów minowania narzutowego (PMN) Baobab-K w latach 2026-2028 oraz umowy na dostawy kaset minowych ISM i min przeciwpancernych MN-123 przeznaczonych dla systemu Baobab-K, a także przeciwpancernych min do ustawiania ręcznego MR-123.

Baobab-K Fot. MON

Do 2028 roku Siły Zbrojne RP pozyskać mają 24 pojazdy minowania narzutowego - efekt programu Baobab-K. Zdjęcie Twitter/MON

 Pierwszy z kontraktów o wartości ok. 510 mln PLN brutto został zawarty pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider) oraz Huta Stalowa Wola S.A. Zamówienie to obejmuje również pozyskanie pakietu logistycznego i szkoleniowego.

 Druga umowa podpisana została z Bydgoskimi Zakładami Elektromechanicznymi Belma S.A., które są producentem miotaczy min zamontowanych na PMN oraz kaset minowych i min. Kontrakt ten dotyczy zakupu ponad 10 tys. sztuk kaset minowych ISM z minami narzutowymi MN-123, kilkuset kaset minowych z ćwiczebnymi minami narzutowymi MN-123/C, a także ponad 6 tys. kompletów min przeciwpancernych do ustawiania ręcznego MR-123. Całość tej umowy zrealizowana zostanie do 2026 roku, a jej wartość wynosi 566 mln PLN brutto. Łącznie zatem oba kontrakty mają wartość ok. 1,076 mld PLN brutto.

Kroton Fot. 1. WBPanc

Pierwsza generacja wozów minowania narzutowego to zbudowany w zaledwie kilku egzemplarzach gąsienicowy KrotonZdjęcie 1. WBPanc

 Historia pojazdów minowania narzutowego (PMN) sięga końca ubiegłego wieku, kiedy rozpoczęto prace badawczo-rozwojowe związane z opracowaniem tego rodzaju konstrukcji. W pierwszej kolejności powstała jednak 16-tonowa platforma gąsienicowa, która otrzymała nazwę Transporter Minowania Narzutowego (TMN) Kroton. Został on zbudowany na zmodyfikowanym, pływającym podwoziu gąsienicowym ciągnika-transportera MT-LB, na którym zamontowano cztery miotacze min, z których każdy posiadał 20 luf.

 W pojedynczej lufie możliwe było umieszczenie jednej kasety z pięcioma minami przeciwpancernymi MN-123, co pozwalało na postawienie przez jeden PMN pola z łącznie 400 minami. Tego samego typu miotacze, kasety i miny stosowane były w kolejnych wersjach PMN, w tym są w zamówionym PMN Baobab-K. Demonstrator Krotona zaprezentowano w 2001 roku podczas targów MSPO w Kielcach. W 2002 roku wojsko zamówiło dwa pojazdy w wersji próbnej, których badania zakończono z sukcesem w 2003 roku. Wojsko ostatecznie zamówiło tylko kilka tego typu pojazdów, z których pierwsze cztery dostarczono w latach 2004-2006.

 Równolegle, pierwsze kołowe pojazdy minowania narzutowego (PMN) próbowano opracować na bazie podwozia ciężarówki Star 1466. Demonstrator pojazdu w tej wersji powstał z inicjatywy HSW S.A. w 2005 roku, jednak nie doczekał się wdrożenia do produkcji. Również w tym przypadku na podwoziu zamontowano cztery 20-lufowe miotacze min.

Kroton Fot. 1. WBPanc

TMN Kroton podczas wykonywania minowania. Zdjęcie 1. WBPanc

 Kolejna przejściowa wersja demonstratora opracowana została na podwoziu Jelcz P662D.35 z napędem w układzie 6x6, także wyposażonym w cztery 20-lufowe miotacze min. Otrzymała ona już nazwę Baobab, jej masa wynosiła 21 ton, a pierwsza publiczna prezentacja miała miejsce podczas MSPO w Kielcach w 2007 roku.

 Docelowy system Baobab-K został opracowany na podstawie prac badawczo-rozwojowych realizowanych w dwóch etapach. W pierwszym etapie 30 czerwca 2014 roku zlecono Określenie Założeń do Projektowania (OZP), które były gotowe w 2015 roku. Wykonawcą tego etapu o wartości niemal 500 tys. PLN było konsorcjum firm: HSW S.A. (lider), Jelcz Sp. z o.o., BZE Belma S.A., WB Electronics S.A., AREX Sp. z o.o. oraz WITInż.

Baobab-K 6x6 Fot. HSW

Demonstrator PMN Baobab jeszcze na podwoziu Jelcz P662.D35 z napędem 6x6 i czteroma miotaczami min. Zdjęcie HSW S.A.

 Następnie w latach 2015-2018 kilkukrotnie w drodze konkurencyjnej podejmowano nieudane próby zlecenia drugiego etapu pracy rozwojowej tj. Projektowanie i Rozwój (PiR). Sztuka ta udała się dopiero 28 grudnia 2018 roku, kiedy to podpisano umowę o wartości 19,9 mln PLN brutto z konsorcjum firm: HSW S.A., Jelcz Sp. z o. o., BZE Belma S.A. oraz WITInż. Była to jedyna oferta złożona w postępowaniu prowadzonym od maja 2018 roku. Na wykonanie prototypu systemu wykonawca otrzymał trzy lata.

 W marcu 2021 roku zakończono badania zakładowe prototypu opracowanego na podwoziu Jelcz P882.53 z napędem 8x8, na którym zamontowano sześć 20-lufowych miotaczy min. W kolejnych miesiącach prowadzone były badania kwalifikacyjne (państwowe) prototypu, zakończone wynikiem pozytywnym w listopadzie 2022 roku. Następnie 24 marca br. Agencja Uzbrojenia poinformowała o rozpoczęciu postępowania na dostawy PMN Baobab-K, które prowadzono w formie negocjacji z HSW S.A. To w ich rezultacie podpisano dziś umowę.

Miotacz min Baobab-K Fot. HSW

Miotacz min PMN Baobab-K z załadowanymi kasetami ISM. Zdjęcie HSW S.A.

 PMN Baobab-K pozwoli na zwiększenie zdolności Sił Zbrojnych RP w zakresie realizacji zadań wsparcia inżynieryjnego przez pododdziały saperskie poprzez automatyczne i samobieżne ustawianie narzutowych pól minowych na wybranym obszarze. Pojazd umożliwia ustawianie zapór minowych o różnych wielkościach, gęstościach minowania i czasach samolikwidacji. Proces układania pola minowego został w pełni zautomatyzowany, zarówno obrót, jak i wysuwanie platform z wyrzutniami (miotaczami min) odbywa się automatycznie ze stanowiska sterowania, co pozwala na szybkie przejście z trybu transportowego do trybu bojowego (i odwrotnie). W trybie automatycznym komputer przelicza prędkość pojazdu, ustawienia wyrzutni i dostosowuje częstotliwość odpalania min podczas jazdy, aby zapewnić prawidłowe parametry pola minowego. Dodatkowo parametry pól minowych oraz współrzędne narożników pól minowych są rejestrowane na mapach cyfrowych i wyświetlane na ekranie komputera. Wszystkie dane można następnie przesłać drogą radiową na wyższy poziom dowodzenia.

 Baobab-K umożliwia postawienie pola minowego o długości do 1800 m liczącego łącznie do 600 min przeciwpancernych MN-123, które układane są w odległości od 30 do 90 m od osi pojazdu. Prędkość układania wynosi od 5 do 20 km/h, czas układania do 22 minut, a czas załadunku poniżej 30 minut. Załogę pojazdu stanowi dwóch żołnierzy. Wśród dodatkowego wyposażenia znajduje się radiostacja UKF oraz system łączności wewnętrznej. Ochronę pasywną pojazdu zapewnia system samoobrony Obra z 8 wyrzutniami granatów dymnych umieszczonymi na stropie kabiny. Masa bojowa platformy z kasetami minowymi wynosi 31,7 tony.

MN-123 Belma

Mina przeciwpancerna MN-123. Zdjęcie BZE Belma S.A.

 Mina przeciwpancerna MN-123 wyposażona jest w ładunek kumulacyjny dwustronnego działania oraz zapalnik niekontaktowy. Zadziałanie miny następuje pod obrysem przejeżdżającego nad nią pojazdu. Mina występuje w trzech odmianach: bojowej MN-123, ćwiczebnej MN-123C oraz jako makieta MN-123/O. Wersje treningowe przeznaczone są do szkolenia załóg pojazdu lub transportera minowania narzutowego oraz drużyn saperów w zakresie ustawiania narzutowego pól minowych. Miny pakietowane są po pięć sztuk w kasecie minowej.

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
MSPO 2025: Radary Pasywnej Lokacji zamówione

MSPO 2025: Radary Pasywnej Lokacji zamówione

Podczas XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, 2 września br. podpisana została umowa na dostawę Radarów Pasywnej Lokacji (...

więcej polecanych artykułów