Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2023-08-14 11:56:33

Umowy na dostawy ciężkich BWP, nowych KTO i Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych

     W dniu 14 sierpnia br. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził trzy umowy związane z modernizacja techniczną Sił Zbrojnych RP, w tym dwie umowy ramowe których przedmiotem jest opracowanie i dostawy Ciężkich Bojowych Wozów Piechoty (CBWP) oraz nowych Kołowych Transporterów Opancerzonych (NKTO), a także jeden kontrakt wykonawczy na dostawę w latach 2024-2030 ok. 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) z napędem 4x4 za kwotę ok. 1,2 mld PLN brutto.

 CBWP Fot. PGZ

Wizualizacja nowego Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty. Fot. PGZ S.A.

Ciężkie Bojowe Wozy Piechoty

  Pierwsza zawarta dziś umowa ramowa dotyczy dostawy ok. 700 Ciężkich Bojowych Wozów Piechoty (CBWP). Została ona podpisana pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. oraz Huty Stalowa Wola S.A. Przedmiot zawartego kontraktu zostanie zrealizowany  w formie zakupu z dostosowaniem. Ma to pozwolić to na dostawy pierwszych CBWP do Sił Zbrojnych RP w 2025 roku wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Umowa uwzględnia również rozbudowę infrastruktury produkcyjnej i serwisowej.

  CBWP powstanie poprzez integrację podwozia wykonanego z wykorzystaniem elementów samobieżnej haubicy Krab ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym ZSSW, uzbrojonym w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk). Wcześniej deklarowano, że jego demonstrator zostanie zaprezentowany jeszcze w tym roku.

  Głównym zadaniem CBWP będzie rażenie celów opancerzonych i nieopancerzonych, obezwładnianie i niszczenie odkrytych środków ogniowych, siły żywej oraz schronów i umocnień polowych w bezpośredniej styczności z przeciwnikiem.

  Pojazd umożliwi transport trzyosobowej załogi i 8 żołnierzy desantu oraz zapewni wsparcie ogniowe transportowanej drużynie w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Przeznaczony do współdziałania z pododdziałami wojsk pancernych CBWP będzie odznaczał się wysokim poziomem ochrony balistycznej i przeciwminowej, a także możliwości trakcyjnych.

Nowy Kołowy Transporter Opancerzony

  Druga dzisiejsza umowa ramowa przewiduje opracowanie i w przypadku pomyślnego zakończenia prac projektowych dostawę blisko tysiąca nowych Kołowych Transporterów Opancerzonych (NKTO) w wersji bojowej wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniowym w latach 2028-2035. Kontrakt został zawarty pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Polską Grupą Zbrojeniową S.A. Umowa jest pierwszym z działań ukierunkowanych na realizację wymagania operacyjnego o kryptonimie Serwal, choć samo wymaganie ma szerszy zakres. NKTO będą miały początkowo uzupełniać KTO Rosomak, a w dalszej perspektywie je zastępować.

  W ramach realizacji umowy wykonawca ustanowi również potencjał obronny kraju poprzez uzyskanie przez polski przemysł obronny zdolności w zakresie opracowania i produkcji NKTO, utrzymania procesów technologicznych i organizacyjnych gwarantujących stałe dostawy transporterów, wykonania zadań obsługowo-naprawczych oraz napraw na poziomie zakładowym, a także wsparcia eksploatacji w postaci dostaw części zamiennych.

  Realizacja umowy ramowej ma skutkować w dalszej kolejności zawarciem umowy wykonawczej na pracę rozwojową, co pozwoli na pozyskanie kompetencji i „know-how” umożliwiających produkcję krajowego NKTO. Umowa przewiduje także integrację ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym ZSSW, a także ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia ZSMU, który zostanie opracowany w ramach wyżej wymienionej pracy rozwojowej. Umowa pozwoli również na rozwój kolejnych generacji tego typu systemów, a pozyskanie praw własności intelektualnej do wyników pracy rozwojowej umożliwi polskiemu przemysłowi produkcję seryjną NKTO, jego niezależny, dalszy rozwój technologiczny oraz swobodny eksport.

  Aktualnie w PGZ S.A. trwają przygotowania do negocjacji z Agencją Uzbrojenia umowy wykonawczej na opracowanie NKTO, do którego prawa pozostaną w Polsce, a ograniczenia licencyjne zostaną zredukowane do niezbędnego minimum. Działanie ma na celu m.in. swobodne zarządzanie konfiguracją wozów oraz niezależny rozwój polskich wersji specjalistycznych. W związku z powyższym, nie przewiduje się na obecnym etapie wspólnego projektowania NKTO z partnerami zagranicznymi, natomiast PGZ dopuszcza taką możliwość na etapie prac nad konkretnymi podzespołami.

LPR 4x4 Fot. PGZ S.A.

Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze bazować będą na konstrukcji południowokoreańskiej rodziny wozów KLTV, których spolonizowana wersja ma być produkowana przez zakłady Rosomak S.A. Fot. PGZ S.A.

Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze

  Trzeci zawarty dziś kontrakt podpisany został pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. oraz Rosomak S.A. Jego przedmiotem jest dostawa w latach 2024-2030 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) w liczbie ok. 400 egzemplarzy wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Umowa została wyceniona na ok. 1,2 mld PLN brutto i przewiduje również ustanowienie potencjału przemysłowego umożliwiającego produkcję oraz świadczenie usług serwisowych i naprawę pojazdów w kraju.

  LPR powstanie poprzez polonizacją południowokoreańskiej rodziny pojazdów KLTV produkcji KIA. Wóz już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat Rosomak S.A. planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP. Jednym z priorytetów, podobnie jak w przypadku rozwoju platformy KTO Rosomak, jest maksymalne dostosowanie konstrukcji w oparciu o uwagi użytkowników pojazdów.

 LPR 4x4 Fot. PGZ S.A.

Nie można wykluczyć, że na bazie konstrukcji LPR w przyszłości zamówione zostaną kolejne pojazdy w innych wersjach specjalistycznych. Fot. PGZ S.A.

  Pojazd LPR z układem napędowym 4×4 został stworzony z myślą o pracy w ciężkich warunkach. Przeznaczony jest do transportu 4 żołnierzy wraz z ich wyposażeniem indywidualnym i specjalistycznym, w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Wóz wyposażony jest w opancerzenie stanowiące ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 225 KM oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Pojazd wyposażony jest także we wszystkie atrybuty typowe dla wojskowej maszyny wysokiej mobilności: system centralnego pompowania kół oraz system runflat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon. LPR będzie wyposażony w obrotnicę na dachu pozwalającą na montaż karabinu maszynowego kal. 12,7 mm lub 7,62 mm, lub zamiennie granatnika 40 mm, co umożliwi w trakcie realizacji zadań prowadzenie ognia z LPR przy zapewnieniu ochrony załogi. Dopuszczalna masa pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy Waran 4×4.

(TD z wykorzystaniem informacji prasowych Agencji Uzbrojenia i Polskiej Grupy Zbrojeniowej)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Polski F-35 „na kołach”

Polski F-35 „na kołach”

Amerykańska firma Lockheed Martin poinformowała, że pierwszy samolot bojowy F-35A Lightning II przeznaczony dla Polskich Sił Powietrznych po raz pi...

więcej polecanych artykułów