2025-03-13 10:19:19
Trały i lemiesze dla Abramsów
Brytyjska firma Pearson Engineering poinformowała 11 marca br. o realizacji umowy na dostawy trałów wykopowych i lemieszy dla polskich czołgów M1A2 SEPv3. Sprzęt będzie integrowany czołowo z pojazdami za pomocą złącza SLICE opracowanego przez Pearson Engineering. Firma dostarczy 99 takich pakietów inżynieryjnych.
Abramsy z odpowiednio trałem wykopowym i lemieszem, mocowanymi za pomocu interfejsu SLICE.
Pearson Engineering wykonuje zadanie poprzez biuro amerykańskiego programu Foreign Military Sales (FMS), poprzez które Polska nabyła czołgi Abrams w najnowszej wytwarzanej wersji. Interfejs SLICE nie wymaga z kolei żadnych modyfikacji w pojeździe bazowym dla instalacji osprzętu (firma określa to mianem koncepcji plug & play). Ten jak wiadomo poprawić ma zdolność czołgów do pokonywania terenu, w tym przygotowanego operacyjnie przez przeciwnika (zapory ziemne, pola minowe itp.).
Jak informuje firma, od dekad dostarcza sprzęt inżynieryjny m.in. dla amerykańskich wozów bojowych, czy to czołgów, wozów inżynieryjnych czy pojazdów klasy MRAP. Sam SLICE (z osprzętem hydraulicznym) to szybki integrator pod osprzęt. Jego montaż lub demontaż następuje w ciągu 15 minut z wykorzystaniem dźwigu. Montaż samego osprzętu saperskiego/inżynieryjnego zajmować ma w warunkach polowych około 10 minut, a przy przeszkolonej załodze – według producenta – nawet 2 minuty. W razie potrzeby, z wnętrza wozu można zrzucić zamontowany osprzęt (np. wskutek jego uszkodzenia). W sposób minimalny lub żaden moduł SLICE wpływać ma na możliwości samego czołgu przy kątach najazdu, co ma znaczenie, bo w temacie mobilności terenowej są jednak nie tylko optymistyczne opinie polskich wojskowych, porównujących Abramsa do innych konstrukcji.
W 2025 roku rozpoczęły się dostawy czołgów M1A2 SEPv3. Z ogólnej partii 250 wozów dostarczyć miano w styczniu 28 egzemplarzy. O innych transportach nie informowano. Całość dotrzeć ma do Polski w latach 2025-2026.
Moduł SLICE montowany do czołgu, w tym przypadku Leopard 2, co z polskiej perspektywy powinno być także pewnym znakiem. Osprzęt specjalistyczny powinien trafić nie tylko na najnowsze Abramsy.
(MC)
Zdjęcia: Pearson Engineering